Izscha

Izegemse Schaakkring

versie 2025.01

A. Doel van Izscha

 

Izscha is een Izegemse vereniging die tot doel heeft enerzijds zijn leden de mogelijkheid te bieden de schaaksport te beoefenen, en anderzijds de schaaksport in de regio te promoten.

 

B. Bestuur van Izscha

 

De vereniging wordt geleid door een door de leden verkozen bestuur met functies, die zoveel als mogelijk transparant en in overleg met de leden (o.a. algemene vergaderingen) uitgeoefend worden.

 

* Voorzitter  :

- heeft het overzicht over de club, zorgt voor de continuïteit van de club

- coördineert het werk van de bestuursleden

- organiseert en leidt de halfjaarlijkse algemene vergaderingen (januari en juni)

- eindverantwoordelijke van de club

 

* Vice-voorzitter :

- vervangt de voorzitter in geval van onbeschikbaarheid

 

* Secretaris – penningmeester :

- bepaalt in overleg de prijs van de lidgelden en welke onkosten op welke manier vergoed worden

Vanaf seizoen 2023-2024

Lidgelden :

* 65€ voor volwassenen

* 55€ voor jeugd (tot 20 jaar)

* Jeugdspelers worden alleen aangesloten bij de KBSB indien deelname aan het West-Vlaams jeugdkampioenschap, of indien regelmatige deelname aan (jeugd)tornooien - alle anderen worden wel verzekerd via de VSF (=3€)

* 20€ voor niet-aangeslotenen (niet mogelijk voor jeugd)

* 20€ voor 2e kring

* Gratis 2e kring voor wie NIC of W-Vl IC mee wil spelen (mits akkoord van bestuur)

Vergoede onkosten :

* Inschrijving ploegentornooien (NIC, W-Vl IC, eendags-ploegentornooien, …)

* Verplaatsingskosten ploegentornooien (uitmatchen) – mits gezamenlijk en economisch georganiseerd (0,2€/km)

* Helft inschrijving Belgische individuele jeugdtornooien (met plafond van 5€ per speler per tornooi)

* Onkostenvergoeding van 25€ voor jeugdspelers die deelnemen aan het Belgisch jeugdkampioenschap           

* Verplaatsingskosten Belgische jeugdtornooien – mits gezamenlijk en economisch georganiseerd (0,2€/km)

* Verplaatsingskosten schaakclub-gerelateerde activiteiten (opleiding lesgever, ligavergadering,…) (0,2€/km)

* Vrijwilligersvergoeding lesgevers jeugd  : jaarlijks budget wordt vastgesteld op 2/3 van al het inschrijvingsgeld van de jeugdspelers

* Onkostenvergoeding voor jeugdleiders : 10€ per dag begeleiding op jeugdtornooi

- tijdige inning van lidgelden / vergoeding gedane kosten aan leden

- contact (+administratie) met evt. sponsors

- geeft jaarlijks overzicht van stand van de kas

- ledenadministratie (aansluitingen via website van de bond + interne ledenlijst)

 

* Tornooileider :

- organiseert jaarlijks  een clubkampioenschap, formule in overleg met de leden

- coördineert en organiseert de overige activiteiten op de clubavond

 

* Verantwoordelijke externe ploegentornooien :

- motiveert leden tot deelname met Izscha aan Nationale Interclub, West-Vlaamse interclub, en andere ploegentornooien

- coördineert die deelname (tijdig nagaan van wensen van spelers, vorming van ploegen, inschrijvingen, afspraken vervoer, …)

 

* Jeugdleider

- organiseert indien mogelijk een schaakopleiding voor kinderen en jongeren

- motiveert kinderen en jongeren tot deelname aan jeugdtornooien

- streeft naar integratie van jongeren (na enige rijping) in de clubwerking (clubkampioenschap, interclub,…)

 

* Verantwoordelijke communicatie (interne en externe communicatie)

- zorgt voor de communicatie binnen de club, zodat interne informatie en afspraken vlot kunnen verlopen (bv. nieuwsbrief)

- zorgt voor website = beschikbaarheid van uitvoeriger en permanente info over de club + uithangbord naar de buitenwereld

- evt. andere moderne sociale media

- zorgt voor aanwezigheid van de club(activiteiten) in de pers

 

* Vertegenwoordiger Izegemse sportraad :

- zorgt voor lidmaatschap van de Izegemse sportraad

- organiseert deelname van de club aan activiteiten van de Izegemse sportraad

 

* Vertegenwoordiger West-Vlaamse schaakliga

- vertegenwoordigt de club bij de West-Vlaamse liga

- informeert de club over Liga-activiteiten

 

* Materiaalmeester :

- verantwoordelijk voor een aantal praktische zaken zoals bibliotheek, properheid lokaal, werking klokken, overzicht/inventaris/aankoop materiaal 

 

* Verantwoordelijke festiviteiten :

- vb. een jaarlijks clubfeest

 

* Andere functies mogelijk

 

C.  Verkiezing van bestuur van Izscha

 

Om de 2 jaar grijpt binnen Izscha de verkiezing plaats van een nieuw bestuur.  De verkiezing heeft plaats op de algemene vergadering van januari van de pare jaren.

 

Het nieuwe bestuur treedt vervolgens aan in mei van datzelfde jaar (dus na afloop van het seizoen) en neemt de verantwoordelijkheid voor de 2 volgende seizoenen op zich.

 

De voorzitter stelt minimum een maand voor de verkiezing alle functies open.  Alle leden kunnen zich kandidaat stellen voor een functie. 

 

Alle leden die voorheen een functie uitoefenden kunnen onbeperkt opnieuw kandideren.

Verschillende functies zijn cumuleerbaar (behalve voorzitter en vice-voorzitter).

 

De voorzitter streeft naar continuïteit van de club en tracht tegen (een week voor) de verkiezing voor elke functie minstens één kandidaat te vinden.

 

Minstens een week voor de verkiezing worden de namen van de kandidaten meegedeeld aan de leden.

 

De verkiezing zelf (op de algemene vergadering):  elke kandidaat- bestuurslid kan zich en de plannen voor de komende jaren toelichten.

 

1. Indien er voor elke functie maar één kandidaat is, kan de verkiezing van het hele bestuur in één keer gebeuren bij meerderheid (van de aanwezigen).   Jeugdspelers kunnen vertegenwoordigd worden door een ouder.

 

2. Indien voor een of meer functies 2 of meer leden zich kandidaat stellen, wordt functie per functie verkozen.

(Voor functies met meer dan 1 kandidaat : wie de meerderheid van de aanwezige stemmen haalt krijgt de functie.

Indien bij meer dan 2 kandidaten niemand de meerderheid haalt, volgt een nieuwe stemming met alleen nog de 2 kandidaten die het meest aantal stemmen haalden in de eerste stemming. – in geval van gelijkheid telt de stem van de uittredende voorzitter dubbel - )

 

1+2. Indien op basis hiervan geen nieuw bestuur ontstaat, werkt de uittredende voorzitter in overleg met de verschillende stemmen een planning van nieuwe verkiezing uit op korte termijn.

 

3. Indien iemand tijdens zijn functie-periode ontslag wil nemen, meldt hij dat bij de voorzitter, die een oplossing zoekt en die ter stemming op de volgende algemene vergadering voorlegt.

 

D. Deze statuten

 

Deze statuten zijn goedgekeurd op de algemene Izscha-vergadering van 10.01.2016, aangepast op de algemene Izscha-vergadering van 10.06.2016, aangepast op de algemene Izscha-vergadering van 27.01.2019, aangepast op de algemene Izscha-vergadering van 04.09.2020, aangepast op de algemene Izscha-vergadering van 19.05.2023, aangepast op de algemene Izscha-vergadering van 10.01.2025.

De statuten kunnen op elke algemene vergadering aangepast worden.

Deze statuten zijn te raadplegen op de Izscha-website.

 

Bestuursploeg vanaf september 24 en voor de seizoenen 24-25 en 25-26 :

Dries (voorzitter, materiaalmeester, barverantwoordelijke, co-tornooileider, jeugdwerking), Lieselot, vertegenwoordiger Izegemse sportraad,,website, feestelijkheden), Johan D (vice-voorzitter, penningmeester-secretaris, jeugdwerking, tornooileider, nieuwsbrief, vertegenwoordiger West-Vl. Liga, ploegentornooien)

Tarcis  erevoorzitter

 

Statuten Izegemse Schaakkring