28/09/2025, Nationale Interclub, Ronde 1
NATIONALE INTERCLUB 25-26, 1e ronde, 28 september
Uitstekende start in de Nationale Interclubcompetitie met winst voor alle drie de Izegemse ploegen.
Afd. 4D : Izegem 1 – Ieper 2 3-1
JohanV – Christiaan Vanroose (1828) 1-0
JohanD – Ismael Vandoorne (1410) 0,5-0,5
Gilles – Gunnar Vanroose (1651) 1-0
Hassan – Marc De Wandel (1656) 0,5-0,5
Gilles stond na een tijdje 2 pionnen in het krijt, maar toen toverde hij plots een combinatie op het bord (of was het gewoon een dubbele aanval?) die een toren opleverde. Toren voor, nu wel tegen 3 pionnen, maar dat varkentje wist Gilles wel te wassen. Hassan met zwart toonde degelijkheid en vermoedelijk was zijn stelling nooit uit evenwicht. Remise-overeenkomst volgde diep in het middenspel. Tegen een interclubdebutant had ik een kwalijke namiddag: ik liep in een mij onbekend variantje, speelde te tam, en moest mij al snel beperken tot verdedigen. Dat lukte slecht, gelukkig miste mijn tegenstander kansen, maar niettemin kwam het tot een verloren toreneindspel met 2 pionnen achter. Te haastig spelend blunderde de Ieperse jongeling evenwel beide pluspionnen weg. Een partij die geen van beiden verdiende te winnen en ik accepteerde iets later het gelijkspel-aanbod, ook al gezien de zeer gunstig ogende stelling op bord 1. Daar had invaller JohanV de Ieperse voorzitter al snel in een houdgreep gekregen met o.a. een sterk centrum. Een vernietigend schaakje leverde in het middenspel grote materiaalwinst op … of toch niet, want zijn tegenstander antwoordde met … de korte rokade. “Als je schaak staat mag je niet rokeren” - de regel geleerd in stap 1 - werd door beide heren merkwaardigerwijs volkomen over het hoofd gezien, en pas in de analyse achteraf opgemerkt. Johan had vermoedelijk enkel oog voor de toch zekere kwaliteitswinst. Kundig verder duwen daarna deed zijn tegenstander in de fout deed gaan. Een in verschillende opzichten bijzondere invalbeurt van JohanV! (JohanD)
Afd. 4G : Izegem 2 – Aalter 1 2,5-1,5
StefaanBr – Stijn Van De Velde (1782) 0,5-0,5
Thymen – Aaron Zootjes (1783) 0-1
Thibeau – Mark Zootjes (1781) 1-0
KobeE – Anton Heyerick (1730) 1-0
De eerste ronde met het jeugdploegske is alvast met een overwinning afgesloten. Aalter was ELO-gewijs even sterk. Kobe won in sneltempo. Hoe dit werd gerealiseerd weet ik zelfs niet. Ik zag wel 2 koningen op het midden van het bord staan, waardoor ik dacht aan een snelle remise. Dit misverstand deed de match nog serieus uitlopen.
Thymen kwam niet goed uit de opening. Door een gebrek aan ruimte ging een kwaliteit verloren. Thymen spartelde nog tegen, maar moest uiteindelijk opgeven. Thibeau kwam wel zeer goed uit de opening en had veel ruimte. Hij won een dubbele kwaliteit, maar kwam in tijdnood. Na de tijdnoodfase was winst een evidentie. Mooie partij die leidde tot simpele winst. 2-1. (Maar in mijn overtuiging 1,5-1,5). Ikzelf kwam na de opening flink in de problemen. Ik liet de storm razen en toen enkele stukken werden geruild kon ik weer opbouwen. Ik kon een gevaarlijke vrijpion creëren. Ik weigerde 3 remisevoorstellen om dan toch net niet te winnen. De partij eindigde ook in remise. Toen pas hoorde ik dat we gewonnen waren…. Een uur voor niets gevochten dus…
Maar toch blij met de overwinning. (Stefaan)
Afd. 5P : Izegem 3 – Ieper 3 3-1
Tarcis – Reinout Vanroose (1466) 0,5-0,5
Emmanuel – Lukas Kindt (1472) 1-0
Lander – Mauritz Carbon (1460) 1-0
Emiel – Latif Rasouli (1448) 0,5-0,5
Mooie overwinning van ploeg 3, de partijen heb ik wel maar nauwelijks kunnen volgen. Invaller Tarcis kwam al vroeg zijn remise melden, en even later prijkten te midden de borden 2 en 3 al triomfantelijke eigen koningen. Twee nieuwe vaste interclubspelers Emmanuel en Lander al meteen met winst, van binnenkomen gesproken! Emiel speelde het langst. Hij leek wat moeite te hebben met een ingesloten loper, later zag ik een heel wilde en ingewikkelde stelling, hoe de remise tot stand kwam heb ik niet gezien, maar Emiel moet blijkbaar wel het hoofd koel hebben gehouden. (JohanD)